Четвер, 14.11.2019, 23:06
Вітаю Вас Гість | Реєстрація | Вхід

Вишнівчицька ЗОШ І-ІІІ ст

Меню сайту
Категорії розділу
Новини [840]
Досягнення [16]
Досягнення учнів
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Листопад 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Архів записів
Наше опитування
Ви навчались в Вишнівчицькій ЗОШ?
Всього відповідей: 264
Наші спонсори

Загородний Михайло Васильович

Герега Олександр Володимирович

Гута Іван Миколайович
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Корисні посилання

Міністерство освіти і науки України
Чемеровецький районний методичний кабінет
Хмельницький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Прогноз погоди

Світова література та російська мова

Світова література та російська мова





Передмова


 Літературна освіта та самоосвіта відіграють важливу роль у становленні особистості.  
У зв’язку з цим підсумкові уроки розглядаю не лише як узагальнення знань, а й як заохочення до подальшої літературної освіти та самоосвіти. І завдання , які я пропоную дітям, мають яскраво виражений творчий характер. До вашої уваги вікторина «Розумники і розумниці» та «Літературне джигсоу» для учнів 9 класу, які ставлять за мету: продовжувати літературну освіту учнів, формувати інтерес до літератури і читання; розвивати критичне мислення, культуру читацького сприйняття. 
 Завдання пов’язані не лише із програмою, а й виходять за її межі. 
Окрім закріплення знань, це сприяє і їхньому поповненню, розширенню літературного кругозору та читацьких інтересів, зацікавлення непрограмованими текстами.
Вікторина «Розумники й розумниці»
Правила: у вікторині беруть участь три команди. Запитання складаються з 3 турів, які містять по 9 агонів (агон – з грец. змагання). Гравець команди може заробити максимальну кількість балів( 9), якщо дасть відповіді на перше запитання агону, з кожним наступним запитанням кількість балів зменшується ( 6-3). Той, який дає правильну відповідь, отримує «Орден Срібного Розумника» і залишається у грі, інші гравці команди займають свої місця. У гру вступає друга команда, переможець другого агону отримує «Орден Срібного Розумника» і знову залишається у грі і т.д. Перемагають гравці з «Орденом Срібного Розумника», за кількістю балів визначають переможця і нагороджують «Орденом Золотого Розумника». 


I тур
Упізнати письменника із трьох спроб.
1 агон.
1. Його батьком називали бога ріки Мелета, матір’ю – німфу Кретеїду.
2. Деякі з сучасників ганили його за те, що він зобразив богів не кращими від людей, навіть гіршими.
3. Його безсмертні твори називають «енциклопедією давнини». Це найпрекрасніші перлини світової культури і національна гордість греків. Вони як Сонце, навколо якого обертаються естетика й мистецтво, поезія і проза, скульптура і живопис.
(Гомер).
2 агон.
1. О.Блок так відгукувався про нього: «Наша пам’ять змалку зберігає веселе ім’я… Це ім’я, цей звук сповнює собою багато років нашого життя. Похмурі імена імператорів, полководців, винахідників знарядь убивств, мучителів та мучинеків життя. І поряд з ними – це легке ім’я…»
2. Наприкінці життя уславлений Й.В.Гете надіслав йому своє перо, а відомий поет-романтик В.А.Жуковський подарував портрет з написом:»Переможцю-учню від переможеного вчителя…»
3.Про нього інший уславлений поет писав:
«Погиб поет! –невольник чести – 
Пал, оклеветанный молвой…»
(О.С.Пушкін).
3 агон.
1.На одному із відомих пам’ятників цього драматурга написано:”Для його слави нічого не потрібно, але для нашої – потрібен він».
2.Він створив сатиричні комедії, які подарували йому вічність, а за життя завдавали лише неприємності.
3.Його заборонили ховати за церковним обрядом і тіло покоїться на цвинтарі в саркофазі, піднятому над землею на чотирьох колонах.
(Ж.Б.Мольєр).
4 агон.
1.Сенс життя він бачив у тому, щоб усіляко розвинути в собі творчі задатки. Був оригінальним мислителем, знавцем історії світової культури, багатьох природничих наук; знав кілька іноземних мов, гарно малював, глибоко знав історію, міфологію, фольклор…
2.На початку свого творчого шляху став лідером угруповання молодих поетів «Буря і натиск», які проголосили культ свободи, генія, природи.
3.Влучні вислови із відомого твору цього письменника («Спинись, хвилино, ти прекрасна!» та ін.) використовуються як прислів’я.
(Й.В.Гете).
5 агон. 
1.Він мав неабиякий авторитет серед простого народу, громадських та державних діячів і навіть коронованих осіб у всьому світі. Завдяки його заступництву російський монарх помилував 9 із 10 засуджених до страти народовольців, а бразильський імператор називав його Величністю.
2.У віці 25 років він очолив літературну школу романтизму. День прем’єри його драми «Ернані» у Франції вважається днем перемоги романтизму над класицизмом.
3.Центральним символом одного із найвідоміших романтичних творів письменника є собор.
(В.Гюго).
6 агон.
1.Існує думку, що він єдина на нашій планеті людина, яка під час свого народження чула спів Ангела і не забула його потім. Звідси його геніальність і суперечності, які краяли поетову душу.
2.Відомість, визнання і всенародна слава прийшли до нього у трагічні січневі дні 1837 року.
3.Його поетичною батьківщиною став Кавказ. Там, під кулями, в диму боїв, створювалися його кращі вірші, поеми, перший у російській літературі реалістичний роман у прозі.
(М.Ю.Лермонтов).
7 агон.
1. На його надгробку вигравірувано епітафію: « Гірким словом моїм посміюся».
2.На звинувачення у наклепі на Росію він відповів епіграфом до одного зі своїх творів: «На зеркало неча пенять, коли рожа крива».
3.Він однаковою мірою належить двом культурам – російській і українській, його можна вважати «українським письменником і класиком російської літератури». Сам не знаю, яка в мене душа, хохлацька чи російська. Знаю лише те, що ніяк би не віддав переваги ні малоросіянові перед росіянином, ні росіянинові перед малоросіянином», - зазначав письменник.
(М.В.Гоголь).
8 агон.
1.Ф.М.Достоєвський говорив про поета, що він «з’явився у хвилину страшної туги людей, розчарування їх і майже відчаю».
2.Він знищив усі екземпляри своєї першої книги за порадою друга сім’ї, який розкритикував книгу за нескромність та чуттєвість деталей.
3.Він залишив Батьківщину, щоб взяти участь у війні за незалежність італійського та грецького народів.
(Дж.Г.Байрон).
9 агон.
1.Йому належить фраза, яка стала крилатою для всіх народів: «Бійтесь данайців, навіть тих, що приносять дари».
2.Помираючи, він заповів спалити свій незакінчений твір і висікти на своєму надгробку епітафію:
«Зробила мене Мантуя, схопила Калабрів,
Тепер держить Парфенон, я оспівував
Пасовиська, села і героїв».
3.Своєю історико-героїчною поемою він хотів прославити Октавіана Августа, рід Юліїв, Рим і Римську державу.
(П.В.Марон).
II тур
Назвати письменника і його твір за допомогою трьох підказок.
1 агон. 
1.У цьому творі значна кількість персонажів, подій, котрі зображені в історичному, міфологічному та реалістичних аспектах.
2.Твір, який складається із 24 пісень, характеризується художньою довершеністю, ідеальною композицією, багатством поетичних засобів, високою поетичністю образів.
3.У творі зображено фрагмент (приблизно 50 днів) багаторічної війни. В його основі – поетизація подвигу античного воїна-героя.
(Гомер. «Іліада»).
2 агон.
1.Цей твір був настільки популярний серед читачів, що лише за один рік його перевидавали сім разів.
2.О.Пушкін, прочитавши роман, стверджував, що це «роман про священика», про його падіння, а Ф.Достоєвський вважав, що основною думкою роману є «відновлення людини, яка гине, пригноблена несправедливо обставинами».
3.У цьому творі автор втілив своє романтичне бачення світу, в якому панують сильні, чисті пристрасті та вершиться доля – ананке.
(В.Гюго «Собор Паризької Богоматері».
3 агон.
1.Ця книжка принесла її автору всесвітню славу. «Одного ранку я прокинувся знаменитим,» - записав він у своєму щоденнику після її виходу у світ.
2.Читачі були переконані, що автор втілив себе в образі героя. Але той заявляв: «… я заперечую усяку спорідненість із ним. … Я нізащо не хотів би скидатися на свого героя».
3.Мандри героя твору, отруєного «світовою скорботою», країнами Середземномор’я позбавлені сенсу і мети, бо йому заздалегідь відомо, що святинь у цьому світі немає.
(Дж.Г.Байрон. «ПаломництвоЧайльд-Гарольда».)
4 агон.
1.Цей твір, вважав П.В.Анненков, можна назвати «пам’ятником йому як письменнику, але не меншою мірою можна сказати, що ним готував він собі як людині і гробницю».
2.Він хотів зобразити омертвіння людської душі і майбутнє її відродження. Спроба «просвітити»своїх героїв закінчилася трагічно: автор майже десять років працював над другим томом твору і, закінчивши його за дев’ять днів до смерті, одразу і спалив.
3.Трагічний парадокс, на думку автора, у тому, що реальні поміщики виявляються «мертвими душами», а в мертвих або пригноблених селянах втілені живі сили національного характеру.
(М.В.Гоголь. «Мертві душі).
5 агон.
1.У цьому творі автор яскраво і точно зображає свою епоху, утверджує філософські та політичні ідеї, відтворює естетичні суперечності свого часу, а також порушує головне питання буття: для чого живе людина? Чи є в житті мета і сенс, а якщо є, то в чому вони полягають?
2.Закінчивши роботу над цією книжкою, автор створив такі поетичні рядки:
«Миг вожделённый настал: окончен мой труд многолетний,
Что ж непонятная грусть тайно тревожит меня?
Или, свій подвиг свершив, я стою, как поденщик ненужный,
Плату принявший свою, чуждый работе другой?
Или жаль мне труда, молчаливого супутника ночи,
Друга Авроры златой, друга пенатов святых?»
3.Сторінки книги автор називає «ніжними», головного героя – «добрим своїм приятелем», а весь твір «найкращим своїм творінням».
(О.С.Пушкін «Євгеній Онєгін»).
6 агон.
1. На читачів справляє величезне враження передусім перша частина цього геніального творіння.
2.Свій поетичний твір автор назвав комедією, хоча за жанром це поема.
3.У першій частині твору автор зобразив дев’ять кіл пекла.
(Данте Аліг’єрі. "Божественна комедія»).
7 агон.
1.Літературознавці називають жанр цього твору драматичною поемою, але автор вважав його трагедією.
2.один із головних героїв твору переконаний, що людину легко спокусити грошима, славою, коханням.
3. Головний герой помирає щасливим, оскільки пережив найвищу мить життя : «Спинись, хвилино, ти прекрасна!»
(Й.В.Гете. «Фауст»).
8 агон.
1.Про неї автор сказав так: «Книжка ця – то тільки урна з попелом мого кохання».
2.Як і Данте, автор розділив цей твір на три частини і таким чином окреслив три етапи свого кохання.
3. Одну із найзнаменитіших поезій збірки автор присвятив легендарній Лорелей.
( Г.Гейне «Книга пісень»).
9 агон.
1.Із цим твором перегукується п’єса "Мартин Боруля» Івана Карпенка-Карого.
2.Головного героя цього твору зображено як іграшку в руках хитріших, винахідливіших людей.
3.Цей твір закінчується посвяченням головного героя у «мамам уші» і трьома весіллями.
(Ж.Б.Мольєр. «Міщанин-шляхтич»).

III тур
Упізнати героя з трьох спроб.
1 агон.
1.Цей герой виходить за межі конкретного історичного часу та конкретної країни і сприймається читачем як символічний образ.
2.Він прожив тривале життя і зрозумів, що істина незбагненна для людини. 
3.Заради вищої радості пізнання він погоджується продати дияволу власну душу.
(Фауст. «Фауст» Й.В.Гете).
2 агон.
1.Він виглядав молодим, привабливим, модним, але в душі відчував передчасну старість і нудьгу.
2.Він став убивцею, тому, що боявся здатися безчесним боягузом в очах «світу».
3.Він не міг знайти свого покликання у суспільстві, в якому жив, але душа його відкрилася для справжнього , щирого кохання.
((Онєгін. «Євгеній Онєгін» О.С.Пушкіна).
3 агон.
1.Його образ передає дух і колорит доби Середньовіччя і водночас у символічній
формі відбиває ті глибинні зрушення, що відбулися у XV ст..
2.На початку твору ще спить його розум, спить свідомість.
3.Добро і співчуття перероджують його, пробуджують у ньому людину, здатну на щире, безкорисливе кохання.
(Квазімодо. «Собор Паризької Богоматері». В.Гюго).
4 агон.
1.Його лупцюють і ображають, а він щасливий з того.
2.Він узявся не за свою справу, і саме це робить його смішним.
3.Він соромиться свого походження та способу життя, прагне потрапити до аристократичних кіл і користуватися увагою самого короля.
(Пан Жур ден «Міщанин-шляхтич» Ж.Б.Мольєра).
5 агон.
1.Його хвороба – розчарування в ідеалах, у суспільстві; в його житті було занадто багато втрат.
2.Герой, чиї «очі не сміються», викликає страх і водночас співчуття.
3.Він відмовляється від своїх щоденників та старого друга і поспішає назустріч смерті.
( Печорін. «Герой нашого часу» М.Лермонтова).
6 агон.
1.Він народився під зловісною зіркою.
2.Дитячі та юнацькі роки змушений був провести поза суспільством.
3.Йому відкрилася у всій глибині ницість життя. Навіщо прагнути щастя, радості, дії, коли все це, можливо, лише сон…
(Сехізмундо. «Життя – це сон» П.Калдерона»).
7 агон.
1.На початку твору він сердечний і ніжний юнак, який щиро ставиться до землі та світобудови.
2.Герой переживає одну за одною зраду близьких йому людей , він розуміє, що світ навколо нього брехливий і лицемірний.
3. Він опиняється перед страшним задумом – убити людину, але душа його не готова до цього. Звідси і страждання.
(Гамлет. «Гамлет» В.Шекспіра.)
8 агон.
1.Коли героєві довелося обирати між життям тривалим, але бездіяльним, і коротким, але звитяжним, він обрав другий варіант.
2.Його помста за смерть приятеля страшна: убивши його супротивника, він наказує волочити його тіло навколо могили друга.
3.Вразливе місце героя – п’ята.
(Ахілл «Іліада».Гомера).
9 агон.
1.У його кабінеті завжди лежить якась книжка із закладкою на 14 сторінці.
2.Він має синів Фемістоклюса та Алкіда, яких вважає дуже талановитими.
3.Він проживає в селі Манилівка.
(Манилов. «Мертві душі» Гоголя).  

















Гра «Літературне джигсоу»
Правила: гра складається з чотирьох геймів, у грі беруть участь дві команди.
1 гейм.
Розминка.
Умови : усі команди отримують три запитання. На обдумування – 1 хвилина. За правильну відповідь на кожне запитання – один бал.
Запитання для першої команди:
1.Елліни лише його називали словом «Поет». Про кого йдеться? ( Про Гомера).
2.Назвіть поета, якому присвячені ці поетичні рядки: 
«Під вечір виходить на вулицю він.
Флоренція плаче йому навздогін.
Слова ці вже зайві. Минуло життя.
Йому вже в це місто нема вороття!
Флоренція плаче: він звідси, він наш!
Колись прокляла і прогнала вона ж».
(Данте Аліг’єрі).
2.Закінчіть висловлювання Й.В.Гете:
«Дуже рідко трапляється так, щоб прекрасне водночас було і …(популярним)».
Запитання для другої команди:
1.Щоденна норма читання для цього німецького поета становила 80 сторінок книжки. Назвіть його.(Йоганн Вольфганг Гете).
2.Кому присвятив такі поетичні рядки М.Рильський?
«Блукав я сам у браконьєрськім строї
В гаях зелених Англії старої,
А вколо, в затуманеній далі,
Приходили і блазні й королі.
…Актор, п’яниця, мрійник і мисливий,
Любив я слів непереможні зливи,
Кохання, муки, ревнощі в гнів,
Характери із криці і з шовків».
(В.Шекспіру).
2.Закінчіть висловлювання Нова ліса: «Той, хто не зазнав щастя в нинішньому світі, хто не знайшов того, що шукав, нехай заглибиться…(у світ…книг та мистецтва)».
2 гейм.
«Щасливий випадок»
Умови: кожна команда витягає 5 кульок з номером запитання. Одна з кульок –«щасливий випадок». На обдумування кожного запитання 30 секунд, за правильну відповідь – 1бал, за «щасливий випадок» - додається ще три бали.
Запитання:
1.”Надев широкий боливар,
Онегин едет на бульвар».
- Що означає слово «болівар»? (Капелюх).
2.Хто викликав здивування Чичикова, який «довго не міг розгледіти, якої статі була постать: баба чи мужик»? (Плюш кін)
3.Який театр вважався найвідомішим за часів В.Шекспіра? Хто його заснував? («Глобус», заснував Джеймс Бербедж).
4.Якого свого героя М.Гоголь характеризує так: «Ні те, ні се, ані в місті Богдан, ані в селі Селіфан»? (Манилов с «Мёртвых душ»).
5.На знак протесту проти політики Наполеона III цей письменник залишив батьківщину і майже 20 років жив у вигнанні. «Коли повернеться свобода, повернуся і я», - заявив… (Віктор Гюго).
6.Ім’я цього героя складається з двох давньоєврейських слів, які в перекладі означають руйнівник, обманщик. (Мефістофель).
7.У якому творі головний герой мандрує Португалією, Іспанією, Грецією, Албанією, Туреччиною, Бельгією, Швейцарією та Італією? («Паломництво Уайльд-Гарольда» Дж.Г.Байрона).
8.Який стиль отримав свою назву від голландського слова, що в перекладі означає «перлина неправильної форми»? (Бароко).
9.Як саме втілилося в «Божественній комедії» захоплення Данте цифрою 3? (твір написаний терциною, поема ділиться на 3 частини, а кожна з них на 33 пісні).
10.Дев’ятирічний хлопчик побачив дуже гарну дівчинку, одягнену в усе пурпурове. Відтоді він присвятив їй усі свої думки та мрії, а ставши поетом, оспівав своє кохання у книжці «Нове життя». Хто ці хлопчик і дівчинка? (Данте та Беатріче).
III гейм.
Упізнати героя за висловлюванням.
За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Запитання для першої команди:
«Невже ви вважаєте, лихий би його забрав,
Що мені легше грати, ніж на флейті?
Звіть мене яким завгодно інструментом,
Ви можете мене розладнати, але не грати на мені!»
(Гамлет. «Гамлет» В.Шекспіра).
«У філософію я вник,
До краю всіх наук дійшов –
Уже я лікар, і правник,
І, на нещастя, богослов..
Ну і до чого ж я довчивсь?
Як дурнем був, так і лишивсь».
(Фауст. «Фауст» Й.В.Гете).
«Не дивись на обличчя,
Дівчино, а заглядай у серце,
Серце прекрасного юнака часто буває потворним.
Є серця, в яких кохання не живе.
Дівчино, сосна некрасива,
Не така гарна, як тополя,
Але і сосна і взимку зеленіє.
Та ба! Навіщо тобі співати про це7
Те, що негарне, нехай гине.
Краса любить лише красу.
І квітень не дивиться на січень».
(Квазімодо. «Собор Паризької Богоматері» В.Гюго).
«Хлопчику любий, іди ж до нас!
Дочки мої у танку в цей час,
Дочки мої вийдуть тебе стрічать,
Вітати, співати, тебе колихать!»
(Вільшаний король. «Вільшаний король» Й.В.Гете).
Запитання для другої команди:
«Немає більшого страждання,
Як згадувати любий щастя час
В біду; твій вождь здає в тім справоздання.
Коли ж ти прагнеш знать, який у нас
Початок був коханню, збудься спраги, - 
Я плакать буду й мовчать водночас…»
(Франческа. «Божественна комедія» Данте Аліг’єрі).
«… я люблю ворогів, хоч не по-християнськи. Вони мене тішать, збурюють мою кров. Бути завжди насторожі, ловити кожний погляд, значення кожного слова, відгадувати наміри, руйнувати змови, прикидатися обдуреним і раптом одним поштовхом знищити всю величезну і великотрудну будівлю із хитрощів та задумів – ось що я називаю життям».
(Печорін. «Герой нашого часу» М.Лермонтова).
«Моя матусю, циганка все це мені передбачала. Серед них була одна добра циганка, що завжди піклувалася про мене як годувальниця, - вона померла торік.
Це вона одягла мені на шию ладанку».
(Есмеральда. «Собор Паризької Богоматері».В.Гюго).
«Сідає сонце. Ми в той край
Мчимо серед стихій.
До завтра, сонця лик! Прощай!
Добраніч, краю мій!
По ночі знову ти зійдеш,
Народжуючи день.
Побачу небо, даль без меж,
Не Англію лишень».
(Уайльд-Гарольд. «Паломництво Уайльд Гарольда» Дж.Г.Байрона).
«Наповни мішки цих одинадцяти людей хлібом і срібло кожного із них поклади до мішків їхніх. А мою срібну чашу – до мішка наймолодшого із них разом зі сріблом його».
(Йосип .Біблійна історія).
IVгейм.
Ключ до епохи.
Умови: учням пропонується дібрати із даних слів 3 ключових, які характеризують кожну із запропонованих історико-літературних епох.
Енциклопедія, закон Розуму, виховання громадських почуттів, книгодрукування, розквіт, рапсоди, рицарський роман, християнство, герой на п’єдесталі, темний стиль, міфологія, правила і логіка, газета, гуманізм, гекзаметр, героїчний епос, культ книги, перлина неправильної форми.
Завдання для першої команди:
Дібрати 3 ключових слова до епохи античності.
(Міфологія, рапсоди, гекзаметр).
Завдання для другої команди:
Дібрати три ключових слова до епохи Просвітництва).
(Закон Розуму, енциклопедія, культ книги).
V гейм.
Ти – мені, я – тобі.
Умови: команди задають три запитання кожній команді-суперниці.
1. «Єдині двері в світ, які природа залишила перед ним широко відчиненими, раптом зачинилися назавжди. Зачиняючись, вони погасили єдиний промінь світла й радості, що проникав у душу Квазімодо. Ця душа поринула у глибоку пітьму». 
- Які «двері» зачинилися перед Квазімодо? (Він втратив слух).
2.Ромео говорить: «В його халупі висить черепаха. І алігатор напнутий, і шкіра потворних риб».
- Про кого йдеться? (Про аптекаря).
3. «…И вслед за ним, как бури шум,
Другой от нас умчался гений,
Другой властитель наших дум.
Изчез, оплаканный свободой,
Оставя миру свій венец.
Шуми, волнуйся непогодой:
Он был, о море, твой певец”.
- Кому присвятив О.С. Пушкін ці рядки? (Джорджу Гордону Байрону).
4. «Вклоняйтеся! Корпус рівно! Спирайтеся трохи на ліве стегно. Ближче до ноги.
Тримайте їх на одній лінії. Руки проти стегна. Кінець рапіри проти плеча.
Не простягайте так руки… Ліва рука на рівні ока… Ліве плече назад. Голову вище. Дивіться сміливіше. Вперед!»
- Хто, кого й чого вчить? (Учитель фехтування навчає пана Жур дена фехтувати).
5.Про якого боксера початку XX століття говорили: « В нього погано працює ліва, зате прекрасно пише права»? (Про Джорджа Гордона Байрона).
6.Хто сказав про себе: «Слух обо мне пройдёт по всей Руси великой…»? (О.С.Пушкін).